Teater Babak Terakhir

Assalamualaikum...

Pada malam ini berakhirlah penantian saya yang menanti - nantikan pementasan TEATER BABAK TERAKHIR yang dipersembahkan oleh Produksi Lantai Putih dan diarahkan oleh Qiu Aril. TEATER BABAK TERAKHIR ini pada saya memang sangat memberi makna serta menyampaikan mesej untuk menyedarkan kita tentang apa yang kita lakukan secara tidak disedari. Pementasannya memang memberi kesan kepada penonton yang menyaksikan pementasannya. Dengan menggunakan muzikal sebagi elemen dalam menyampaikan mesej, ia amat berkesan dan begitu membekas di hati saya. Dalam pada itu, lagu - lagu yang dipilih adalah sangat berkait rapat dengan apa yang ingin disampaikan. Baiklah, tujuan sebenar saya menulis ini adalah untuk membuat review tentang teater ini. Mari kita pergi dari babak ke babak.



BABAK PERTAMA:
Menampilakan lagu Bismillah - Raihan sebagai pembuka persembahan. 

BABAK KEDUA : 
Menceritakan tentang masa. Hargailah masa dengan sebaiknya. Semakin lama masa berlalu, semakin tinggi usia kita. Masa kita di dunia kian suntuk keran dunia hanya persinggahan sementara. Dalam babak ini, lagu Hanyut - Faizal Tahir telah diubah liriknya untuk menyampaikan mesej tentang menghargai masa.

BABAK KETIGA :
Babak ketiga ini menampilakan lagu Dunia - Bunkface sebagai latarnya. Babak ini membentangkan tentang bermacam dugaan dunia yang wujud dalam kehidupan kita dan juga bagaimana kita mengawal diri untuk menghadapi dugaan dunia ini. Satu penyelesaiannya adalah cuba kita menganggap dunia ini sebagai satu sistem, pasti kita akan mudah untuk menghadapi panorama dunia seperti yang kita lihat pada masa kini. Kita juga harus berwaspada pada syaitan kerana syaitanlah yang menjauhkan dunia  dari akhirat. Bersyukur juga turut ditekan dalam babak ini. Sejauh manakah kita bersyukur pada nikmat dunia yang kita kecapi??? Babak ini juga menceritakan satu kisah dari Al - Quran iaitu bagaimana penciptaan nafsu oleh ALLAH. Oleh itu, gunalah akal untuk mencari akhirat dan bukannya dengan nafsu.

BABAK KEEMPAT :
Pada babak ketiga ini, adegannya adalah ulangan kepada sketsa MERDEKAKAH KITA??? yang dipersembahkan oleh Qiu , Put , dan Fahmi semasa Sambutan Kemerdekaan ke 54 tahun lalu. Dalam babak ini telah membahaskan tentang gejala pembuangan bayi, gejala sosial, rasuah, pengurusan elaun bagi pelajar IPG, hukum hudud, dan politik. Mesej utama yang hendak disampaikan dalam babak ini adalah MANUSIA  HARUS BIJAK MENGIMBANGKAN KEHIDUPAN DUNIA DAN AKHIRAT. Babak ini telah menggunakan lagu Panik - Bunkface sebagai gambaran pada apa yang hendak disampaikan.

BABAK KELIMA :
Babak keempat menerangkan tentang apa yang sebenarnya kita cari dalam dunia ini. Seterusnya membicarakan tentang nikmat fizikal yang kita kecapi di dunia. Dalam mengecapi nikmat tersebut, adakah kita bersyukur? adakah kita ingat siapa yang memberi kita kehidupan? adakah kita berdoa dan bertawakal pada pencipta kita? Seterusnya pula adalah  tentang kejadian manusia. Babak ini telah menerangkan proses kejadian penciptaan manusia. Babak ini juga turut menyelitkan tentang apakah makanan yang terbaik untuk jasad dan roh. Mesej utama pada babak ini adalah, SEMAKIN BANYAK YANG KITA BELAJAR, SEMAKIN KERDIL KITA PADA ALLAH. Babak ini juga turut menampilakn satu kejutan dengan kemunculan lagu baru iaitu lagu BABAK TERAKHIR ciptaan bersama Faza dan Qiu. 

BABAK KEENAM :
Babak ini menceritakan tentang JASAD. Jasad adalah satu alat supaya kita dapat memberikan makan pada roh. Selain itu, ia juga memberitahu bahawa apa yang telah berlaku tak kan dapat diubah kembali. Mesej utama dalam babak ini adalah, " MANUSIA YANG MELAKUKAN KESILAPAN HENDAKLAH BERTAUBAT KEPADA ALLAH. babak ini menampilkan lagu Air Mata Kuala Lumpur - Puan Sri Saloma, Beribu Sesalan - 3 Suara dan Rapuh - Opick sebagai penyampai kepada apa yang hendak disampaikan.

BABAK KETUJUH :
Babak ini menggunakan lagu Pokok - Hazama ft Meet Uncle Hussain sebagai gambaran kepada kealpaan manusia di muka bumi ini. Mengapa harus tanya sama pokok??? Sedangkan kita sendiri tahu jawapannya.

BABAK KELAPAN :
Babak ini mempersoalkan mengapa berlaku peperangan, kezaliman dan kekejaman??? Sedangkan dalam dunia ini kita bebas memili. Kehidupan di dunia umpama  permaianan. Bagaimana kita bermain, itulah hasilnya. Babak ini turut menyelitkan tentang fitnah yang kian berleluasa di akhir zaman. Babak ini telah menggunakan lagu Bebas - Butterfingers sebagai penguat kepada penyampaian mereka.

BABAK KESEMBILAN :
Babak ini menyuruh kita membuka mata kita seluas - luasnya. Lihatlah kebesaran Allah di dunia ini. Lagu yang digunakan adalah lagu Open Your Eyes - Maher Zain yang telah diterjemahkan dalam bahasa Melayu.

KESIMPULANNYA , Teater Babak Terakhir ini menampilkan banyak mesej tentang apa yang berlaku dalam dunia ini yang kita tidak sedari. Banyak pengajaran yang boleh kita ambil sebagai iktibar dalam cerita ini. 

SYABAS & TAHNIAH saya ucapkan kepada Produksi Lantai Putih yang telah menjaya pementasan Teater ini. Semoga akan terus bergiat aktif dalam dunia teater. 

Sekian. 


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...