Aku tolak falsafah George Santayana.



Orang yang melupai sejarah, pasti akan mengulanginya - George Santayana”. Aku yakin, setiap rakyat Malaysia yang segenerasi dengan aku iaitu, rakyat Malaysia yang mengikuti Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) dalam laluan akedemiknya pasti acap kali terbaca kata-kata yang kononnya kata-kata hikmat Sejarawan Barat ini dari buku teks matapelajaran Sejarah sekolah menengah.
            Ya, ramai yang bersetuju dengan falsafah ini, tidak kira guru-guru, murid-murid, mahupun aku pada ketika itu. Itu dulu, tapi tidak bagi aku pada masa ini. Aku kini tidak sama sekali bersetuju dengan falsafah ini. Ingin aku buktikan mengapa aku menolak falsafah ini?
            Baiklah. Aku yakin, benar-benar yakin, seluruh rakyat Malaysia pastinya tahu tentang kehebatan pasukan Bola Sepak Malaysia suatu ketika dahulu. Pernah membenam pasukan Arsenal dalam Pesta Bola Merdeka, pernah memenangi pingat gangsa Sukan Asia, dan pernah layak ke pusingan akhir Sukan Olimpik sudah cukup membuktikan kehebatan pasukan bola sepak Malaysia pada ketika itu.
            Tidak cukup dengan itu, kehebatan pasukan bola sepak Malaysia turut dihadiri oleh beberapa orang pemain lagenda seperti Mokhtar Dahari, Santokh Singh, Soh Chin Aun dan beberapa lagi pemain lagenda lain yang mana telah menjadikan Malaysia pasukan yang disegani di dunia. Juga dengan kehadiran Hassan Sani dan James Wong yang telah melayakkan Malaysia ke pusingan akhir Sukan Olimpik Moscow 1980 namun Malaysia tidak beraksi kerana kerajaan Malaysia memboikot Sukan Olimpik tersebut bagi membantah tindakan Soviet Union menceroboh Afghanistan.
            Perkaitan yang aku ingin ketengahkan antara kata-kata George Santayana dengan Sejarah Kegemilangan Bola Sepak Malaysia ini adalah, kita tetap tidak melupakan sehingga kini tentang kehebatan pasukan bola sepak negara, tetapi mengapa hingga kini Malaysia masih lagi tidak dapat mengulangi kehebatan tersebut? Lihat, betapa falsafah yang dikemukan oleh George Santayana itu tidak tepat sama sekali dengan realiti hidup masa kini.
            Seperti juga aku, dahulu pada zaman sekolah aku punya seorang teman wanita (baca:awek), namun setelah beberapa bulan berhubungan, kami putus. Aku seperti tidak dapat melupakan teman wanitaku itu. Pendek kata, setiap masa dan ketika ingatanku tetap padanya, tapi apa yang aku dapat dengan hanya mengingatinya? Tak dapat apa-apa bro! Jadi sekarang kau masih nak kata George Santayana tu betul? Apa dengan mengingati teman wanitaku itu aku dapat mengulangi saat-saat indah bersamanya? Jawapannya tidak! Jadi, kau masih mahu terima lagi falsafah barat itu?

1 comment:

  1. Kepala bana kau! Ada pulak kau nak gendingkan cerita awek kau dengan nilai sejarah yang di maksudkan oleh George Santayana itu? Apa hebatnya awek kau tu? Sebenarnya kau tak faham sejarah, jenis bodoh melantun2 kau ni...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...