Persoalan Bahasa yang masih belum terjawab di fikiranku.

Assalamualaikum. Okay sebenarnya benda ni dah lama buat aku confuse, dan dah ramai juga orang yang aku tanya, tapi still tak jumpa jawapan jugak. Persoalan aku sebenarnya macam ni.

Okay, kita mulakan cerita ikut macam lirik lagu Malaysia Berjaya la eh; Dari Perlis sampailah ke Sabah...

Kalau orang Perlis; Perlisian,

Kalau orang Kedah; Kedahan,

Kalau orang Perak; Perakian, ye eh Perakian?

Kalau orang Selangor; Selangorian. Even ada la member aku orang Kedah cakap Selangok. Maaf ye orang Selangor. Ni bukan aku yang cakap. Hangpa tau sendiri kan lagu mana orang Kedah dok pronoun huruf R.

Kalau Johor; Johorian.

Kalau Pahang; Pahangian. Kot la kot.

Kalau Kelantan; Kelantenese.

Kalau Sarawak; Sarawakian.

Kalau Sabah; Sabahan.

So, persoalan aku sekarang, dan sampai sekarang masih tak terjawab, untuk negeri-negeri seperti;

Penang apa panggilan dia, penangian ke Penangite?

Negeri Sembilan apa pula? Negorite ke Negeri Sembilanian?

how about Melaka, is it Melakaian?

Dan paling susahnya, Terengganu. Macam mana eh nak sebut Terengganu dalam konteks yang aku maksudkan di atas.

So, kepada pakar-pakar bahasa, Lecturer-lecturer, Cikgu-cikgu BI, student-student TESL, boleh tak tolong jawab persoalan aku ni.  

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...