Perasaan dan Emosi : Tugasan KE minggu kelima

Assalamualaikum, Salam Sejahtera dan Salam Pakatan.

Pertama dan selamanya, saya bersyukur kehadrat Ilahi kerana jari-jemari ini masih diberi kesempatan untuk menekan papan kekunci seterusnya dapat menyampaikan sesuatu kepada pembaca sesuai dengan sabda nabi S.A.W., "Sampaikanlah walaupun dengan satu ayat..."

Baiklah, entry saya pada kali ini ada berkaitan Perasaan dan Emosi.

Pertamanya, marilah kita mengenali konsep Perasaan dan Emosi. Menurut Linschoten , perasaan ialah suasana hati yakni rasa yang terkandung dalam situasi kejiwaan. Rasa ini terbahagi kepada euphor (rasa gembira), netral (rasa acuh tak acuh), disphoor (rasa murung) dan humor (rasa yang muncul dan hilang antara euphor dan netral). Dalam erti kata lain pula, perasaan ialah suatu rasa yang mempunyai perkaitan dengan situasi konfrontasi antara nilai peribadi dengan nilai yang lain. Konsep emosi pula ialah suatu rasa yang tidak selaras atau menyimpang dari batas normal, sehingga kadangkala perkara atau nilai yang negatif sulit menguasai diri sehingga menggangu persekitaran.

Seterusnya, mari kita kaji perbezaan Perasaan dan Emosi. Baiklah, seperti yang kita tahu, perasaan dan emosi digunakan secara tumpang tindih dalam kehidupan seharian kita. Meskipun demikian, emosi mempunyai daya intensitasi yang lebih kuat berbanding perasaan. Hal ini kerana, emosi mampu mempengaruhi tindakan seseorang. Sebagai contoh, ketika seseorang itu sedang marah, dia mungkin akan melakukan tindakan di luar batas. Tindakan diluar batas ini merupakan gangguan organis dalam diri seseorang. Justera, pengurusan emosi yang baik amat perlu dalam mengawal tindakan. Seseorang yang mampu menguruskan emosi dengan baik akan dapat mengelakkan diri dari bertindak di luar batas. Berbeza pula dengan perasaan yang mempunyai intensitasi yang rendah berbanding emosi, perasaan merupakan suatu pengalaman subjektif. Perasaan hanya boleh dirasai oleh diri sendiri dan tidak relatif dengan orang lain.  Misalnya anda berasa gembira, jadi anda sendiri sahaja yang dapat mengalaminya dan merasakannya. Rasa gembira ini mungkin dirasai oleh orang lain tetapi dalam kadar yang berbeza dan mungkin juga mengundang perasaan cemburu akan kegembiraan anda.

Disamping itu, perasaan mempunyai banyak jenis sedangkan emosi tidak. Antara jenis perasaan adalah simpati dan empati. Simpati ialah kita dapat mengetahui perasaan orang lain dan empati pula ialah dapat merasakan perasaan orang lain seolah-olah kita turut merasainya. Kebanyakkan orang berfikir bahawa emosi adalah sejenis perasaan. Ia dianggap emosi tatkala seseorang itu merasai perasaan tertentu, terutama marah. Selain marah, perasaan lain yang kerap dianggap sebagai emosi adalah geram, dendam, dan cemburu yang lebih bersifat negatif.. Sebagai contoh, orang biasanya akan menyebut, "Nina emosi ketika dia sedang marah" , dan tidak pula orang menyebut "Nina emosi ketika dia sedang gembira" . Hal ini jelas menunjukkan emosi amat berbeza dengan perasaan dari intensitasinya yang mampu mengawal tindakan seseorang.

Emosi lebih merupakan sesuatu yang sangat berkait rapat dengan fisiologi manusia. Emosi terjadi kerana sensasi yang datang dari jasmani, terutama organ-organ dalaman tubuh seperti jantung, aliran darah dan juga pernafasan. Apa yang dirasai pasti akan diekspresi dengan cara seperti senyum, ketawa, menangis. Ekspresi emosi ini terdiri dari beberapa bentuk seperti reaksi wajah,gerak tubuh, sikap,dan reaksi suara. Lain pula dengan perasaan, apa yang dirasai, tidak dapat diekspresi secara konkrit. Contoh perasaan sayang, ia tidak dapat diekspresi secara konkrit. Ia memerlukan seseorang itu untuk melakukan sesuatu untuk membuktikannya.

Baiklah, sekian hasil tugasan saya untuk minggu ini. Apa yang kurang harap diperbetulkan. Sesungguhnya yang baik itu dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri saya sendiri. Wassalam.

Oleh, Amir Asyraff Bin Jamin
Kecerdasan Emosi 2012.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...