Hubungkait Pemikiran Manusia dengan Sejarah Perkembangan Linguistik

Pemikiran merupakan sesuatu perkara yang sentiasa berkembang mengikut peredaran zaman. Saban waktu manusia akan sentiasa berfikir untuk mencari jawapan demi menjawab persoalan yang bermain dalam pemikiran mereka tentang sesuatu perkara. Begitulah juga halnya dengan perkembangan linguistik, manusia pada setiap zaman berusaha mengkaji dan menyelidiki bahasa demi mencari jawapan kepada apa yang mereka fikirkan.
            Manusia secara lumrahnya mahukan bukti yang kukuh atau empirikal sebelum mereka menerima sesuatu jawapan kepada apa yang mereka persoalkan. Untuk itu, mereka perlu menjalankan kajian bagi mengumpul bukti sebagai hujah kepada jawapan yang telah mereka temui untuk disampaikan kepada masyarakat pada zaman itu. Oleh sebab itulah, maka munculnya pelbagai kajian linguistik yang berbeza-beza mengikut peredaran zaman.
            Berikut merupakan pemikiran-pemikiran manusia yang mendasari perkembangan linguistik mengikut zaman:
      i.        Zaman Yunani
            Manusia pada zaman Yunani menganggap bahasa sebagai sesuatu yang melambangkan tamadun yang tinggi dan dikaji bagi menerangkan segala kejadian alam. Manusia pada zaman Yunani juga berfalsafah menggunakan bahasa, dan bertitik tolak dari situlah terbitnya percubaan untuk mereka mengetahui sama ada unsur bahasa seperti perkataan dan makna itu terbit secara semulajadi ataupun melalui kebiasaan. Hal ini jelas sekali menunjukkan bahawa pemikiran manusia pada zaman ini memainkan peranan penting dalam menentukkan bentuk kajian dan perkembangan linguistik pada zaman itu.
            Menurut O. Jespersen, 1959 dalam Abdullah Hassan, 2007:4, Sekiranya bahasa itu suatu unsur semulajadi, maka kita hendaklah menerima bahasa itu sebagaimana bahasa itu terbentuk. Tetapi sekiranya bahasa itu terbentuk menurut kebiasaan, maka bolehlah kita memperbaiknya apabila terdapat kekurangan.    
    ii.        Zaman Rom
            Linguistik pada zaman Rom banyak dipengaruhi oleh ciri-ciri kemasyarakatannya iaitu mementingkan kekuatan, politik, negara dan peperangan (Mahdi Shuid et al, 2011:309). Justeru, kajian bahasanya banyak berkait dengan karya-karya yang cenderung  kepada aspek politik dan kenegaraan. Untuk itu, telah diwujudkan sekolah-sekolah nahu di Rom untuk mengajarkan kemahiran membaca dan mengarang kepada kanak-kanak Rom (Mahdi Shuid el al, 2011:189). Budaya keilmuan ini terus berkembang dengan pesatnya sehingga wujud sekolah Grammar yang menekankan pembelajaran unsur tatabahasa bahasa Latin di Rom. Pengajian bahasa seperti ini dianggap penting pada zaman Rom kerana pemerintahnya, iaitu Augustus mahukan semangat patriotisme meresap ke dalam masyarakatnya.
            Disampimng itu, sarjana-sarjana Rom juga telah mengkaji kitab-kitab lama karangan sarjana Yunani dan Mesir Purba yang seterusnya melahirkan tatabahasa Latin. Ilmu-ilmu dari Yunani dan Mesir Purba dicedok dan diaplikasikan ke dalam tatabahasa Latin. Bermula dari sinilah ilmu linguistik zaman Rom berkembang. Oleh yang demikian, maka terbuktilah bahawa keperluan berdasarkan pemikiran manusia pada zaman Rom yang mementingkan rasa cinta kepada negara telah membentuk perkembangan linguistiknya. 
   iii.        Zaman Pertengahan
            Perkembangan linguistik pada zaman Pertengahan lebih tertumpu kepada masyarakat Eropah. Masyarakat Eropah pada zaman tersebut telah meletakkan taraf yang teristimewa kepada bahasa Latin. Bahasa Latin juga telah diangkat sebagai bahasa ilmu pengetahuan, budaya dan diplomasi. Dalam erti kata lainnya, bahasa Latin adalah bahasa bagi mencari pekerjaan. Oleh yang demikian, wujudlah keperluan bagi masyarakat Eropah untuk mempelajari dan mengkaji bahasa tersebut.
            Kajian bahasa yang paling utama dijalankan pada zaman Pertengahan ini adalah aktiviti mengkaji dan menterjemah Kitab Injil ke dalam bahasa-bahasa tempatan (Abdullah Hassan, 2007:7). Daripada aktiviti tersebut, maka timbullah kaedah menganalisis bahasa-bahasa bagi memenuhi keperluan mengembangkan agama Kristian. Pengkaji bahasa pada zaman tersebut telah menggunakan tatabahasa Latin yang susunan Priscian sebagai acuan membina nahu bahasa-bahasa lain di Eropah, seperti yang dilakukan terhadap bahasa Eire, iaitu bahasa di negara Wales dan Iceland. Hal ini jelas sekali menggambarkan perkembangan linguistik pada zaman ini.
            Kesimpulannya, manusia pada zaman pertengahan mempelajari dan mengkaji bahasa atas tujuan memenuhi keperluan hidup dan juga menyebarkan dakwah Kristian. Mereka menjadikan bahasa sebagai medium untuk mereka menjadi lebih baik dan agama Kristian dapat disebarkan dengan lebih meluas. Maka, jelaslah bahawa perkembangan linguistik pada zaman ini dipengaruhi oleh pemikiran manusia pada zaman tersebut.\

   iv.        Zaman Arab
            Manusia pada zaman Arab menganggap akidah sebagai dasar terpenting dalam kehidupan, baik atau buruk natijah hidup seseorang itu di sisi Allah adalah bergantung kepada akidah yang diyakininya. Hal ini seterusnya telah dijadikan sebagai prinsip asas kepada pembentukan ketamadunan Islam atau tamadun Arab ini. Manusia pada zaman ini berpegang teguh kepada dua sumber, iaitu Al-Quran dan Sunnah dan juga sumber kemanusiaan yang terdiri daripada ijtihad, khazanah tamadun lain serta budaya-budaya lain.
            Prinsip ini seterusnya menjadi satu daripada pendorong manusia pada zaman Arab untuk mengkaji bahasa secara saintifik, iaitu untuk memahami dan meneliti isi kandungan Al-Quran. Pada masa ini, pengajian linguistik Arab lebih bertumpu kepada fonetik bahasa Arab khususnya dalam menghasilkan sebutan ayat-ayat Al-Quran yang tepat. Selain itu, tatabahasa Arab juga telah berkembang maju (Abdullah Hassan, 2005:6).
            Bunyi-bunyi bahasa Arab juga telah dideskripsikan dengan memilih bunyi-bunyi konsonan sahaja dan bunyi-bunyi vokal diberi fungsi sebagai bunyi yang memberi perbezaan terhadap bunyi konsonan tersebut (Abdullah Hassan, 2007:6). Pendeskripsian ini seterusnya telah menyebabkan tidak perlunya penggolongan kata dalam bahasa Arab, cukup sekadar merujuk kepada kepada bentuk paradigmanya sahaja. Pada zaman ini juga telah banyak kamus lengkap bahasa Arab ditulis oleh ahli-ahli bahasa pada zaman itu.
            Ringkasnya, pemikiran manusia pada zaman Arab yang menganggap akidah sebagai dasar terpenting dalam kehidupan telah mencetuskan perkembangan linguistik pada zaman Arab. Oleh yang demikian, jelaslah bahawa pemikiran manusia pada zaman ini berperanan dalam menentukan bagaimana bentuk kajian bahasa yang dilakukan.
    v.        Zaman India
            Pada zaman India pula, manusia menganggap mempelajari bahasa sebagai memenuhi tuntutan agama. Hal ini kerana, dengan mempelajari bahasa secara terperinci, mereka dapat mengucapkan doa-doa yang terdapat dalam kitab-kitab Veda dengan lebih baik lagi. Pengajian dan pengkajian bahasa pada zaman itu bukanlah untuk mengetahui hakikat bahasa, tetapi semata-mata untuk memelihara kesucian dan ketulenan kitab-kitab agama mereka.
            Berdasarkan pemikiran yang sedemikian, maka wujudlah kajian fonologi pada zaman itu yang menekankan deskripsi sebutan secara terperinci dengan harapan deskripsi sebutan tersebut tidak akan berubah mengikut zaman. Dengan ini, jelaslah bahawa pemikiran manusia pada zaman India yang menganggap bahasa sebagai alat untuk memelihara kesucian agama mempengaruhi perkembangan linguistik pada zaman itu.
   vi.        Zaman Linguistik Pembandingan
            Pada zaman ini, telah muncul pelbagai pandangan umum mengenai bahasa. Ada antara sarjana yang mengemukakan pandangan mereka berpandukan agama, berpandukan logik dan berpandukan kajian terhadap bahasa itu sendiri. Berdasarkan pandangan yang berbeza-beza ini, maka wujudlah pelabagai jenis kajian bahasa pada zaman ini.
            Pada zaman ini, kuasa-kuasa besar Eropah mula menjelajah dan menjajah kawasan di luar Eropah dan maka menjadi satu keperluan untuk mereka mengkaji bahasa secara saintifik. Hal ini adalah bagi memenuhi tuntutan penyebaran agama Kristian oleh ahli dakwah Kristian. Maka timbullah kepentingan untuk menterjemahkan kitab Injil ke dalam bahasa-bahasa kawasan jajahan tersebut.
            Bertitik tolak dari situlah, sarjana Eropah mula menyedari bahawa bahasa itu tidak tetap dan sentiasa berkembang. Hal ini seterusnya telah mendorong mereka untuk menjalankan kajian pembandingan kata-kata dan melihat banyak persamaan bentuk kata. Hasilnya, sarjana-sarjana Eropah telah membuat kesimpulan bahawa unsur-unsur yang sama dalam kata-kata itu adalah disebabkan oleh pergeseran bunyi.
            Berdasarkan kesimpulan tersebut, maka sarjana-sarjana bahasa di Eropah dapat mengkelaskan bahasa-bahasa mengikut keluarganya dan mencari bahasa induk bagi bahasa-bahasa Eropah. Dengan ini, mereka dapat menentukan hubungan kekeluargaan bahasa di Eropah. Sebagai contoh, mereka telah dapat mengenalpasti bahawa bahasa Sanskrit dan bahasa-bahasa Eropah berasal daripada satu induk, iaitu bahasa induk Indo-Eropah (Abdullah Hassan, 2007:10).
  vii.        Zaman Linguistik Moden
            Pada zaman ini ahli-ahli bahasa mula mengkaji bahasa secara objektif dengan tidak dipengaruhi oleh tatabahasa Yunani dan Latin. Zaman ini juga digelar sebagai zaman struktur kerana kajian bahasa yang dijalankan pada zaman ini lebih menjurus ke arah struktur bahasa. Perkembangan linguistik zaman ini dipengaruhi oleh pemikiran beberapa orang tokoh. Antaranya ialah Ferdinand De Saussure, Leonard Bloomfield dan Edward Sapir.
            Ferdinand De Saussure telah mencetuskan suatu revolusi dalam bidang linguistik dengan memulakan kajian deskriptif struktur. Beliau telah membicarakan perihal sistem vokal primitif dalam bahasa proto Indo-Eropah dan juga membezakan kajian linguistik secara sinkronik dan dikronik. Sinkronik ialah kajian tentang sesuatu item dalam bahasa manakala dikronik ialah kajian mengenai sistem bahasa (Abdullah Hassan, 2007:10).
            Selain itu, Ferdinand De Saussure juga telah menimbulkan perbezaan antara langue dan parole. Langue bermaksud lebih dekat dengan apa yang kita anggap sebagai loghat, manakala parole pula bermaksud segala ciri individu yang terkandung dalam pertuturan seseorang individu pada satu-satu masa (Abdullah Hassan, 2005:9). Ferdinand De Saussure turut berpendapat bahawa bahasa mempunyai bentuk dan bahan. Bahan bahasa menurut Saussure adalah seperti bunyi yang dituturkan dan garis-garis yang membentuk huruf. Bentuk pula ialah pola-pola perhubungan yang abstrak yang ditentukan oleh sesuatu bahasa itu sendiri.
            Berbeza pula dengan Leonard Bloomfield, beliau telah mengangkat linguistik menjadi suatu bidang kajian yang tersendiri. Beliau telah memperlihatkan dengan jelas konsep sains dalam kajiannya, iaitu suatu kenyataan yang menunjukkan bahawa semua bahan kajian hendaklah dapat diperhatikan, dianalisis dan dapat ditentukan secara empirikal. Edward Sapir pula mementingkan pendekatan kajian dari aspek antropologi dan melihat bahasa dan fungsinya dalam masyarakat yang menggunakannya.

            Kesemua pemikiran tokoh-tokoh inilah yang telah mewarnai arena linguistik moden sehingga ke hari ini. Buktinya kini kita mempelajari pelbagai cabang ilmu linguistik bermula dari fonetik, fonologi, morfologi, sintaksis, semantik sehinggalah pragmatik. Oleh yang demikian, jelaslah bahawa pemikiran tokoh-tokoh ini telah mempengaruhi perkembangan linguistik zaman moden.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...