Sejarah Seni Teater Melayu...Tajuk macam ilmiah sikit kan, maklumlah ada melibatkan perkataan sejarah kan, jika ada sejarah,mesti ada fakta. Tapi usahlah bimbang, saya bukan nak mengajar sejarah di sini. Ini cuma sekadar perkongsian bersama. Bak kata Hang Tuah, "takkan hilang Melayu di dunia" , jadi adalah baiknya saya berkongsi sedikit mengenai kebudayaan kita iaitu seni teater dalam masyarakat kita. Sebenarnya ini adalah tugasan atau assignment saya untuk matapelajaran Kemahiran Belajar (KB) pada semester 1 yang lepas di Institut Pendidikan Guru Kampus Bahasa Melayu. Saya memilih tajuk ini kerana saya amat meminati bidang ini. Pendek kata, saya suka berlakonlah... sejak dari bangku sekolah lagi saya telah berjinak - jinak dalam bidang ini. Berbalik kepada fokus utama kita, adalah lebih baik saya mulakan perkongsian ini dengan memberikan sedikit pendahuluan.
Perkataan Teater
dikatakan berasal daripada perkataan dalam bahasa Yunani purba iaitu theatron yang membawa maksud tempat
duduk penonton atau stage. Perkataan drama pula dikatakan berasal dari perkataan dran yang bermaksud aksi atau lakonan. Manakala persembahan teater
pula dipercayai berasal dari upacara yang berkembang menjadi natya dengan memasukkan beberapa unsur
lain seperti nyanyian, tarian dan lakonan dalam upacara tersebut.
Mesir, Yunani dan India merupakan
tempat terawal bermulanya sejarah teater dunia. Kemunculan teater berkait rapat
dengan struktur kehidupan masyrakat setempat di Mesir, Yunani dan India.
Sebagai contoh, upacara persembahan Dewata Dionysus di Greece lama-kelamaannya
bertukar menjadi pesta drama. Begitu juga dengan upacara nrtta di India yang mengandungi unsur tarian, seterusnya berubah
menjadi drama apabila dimasukkan gerak bebas yang membentuk aksi berlambang.
Seni teater merupakan suatu karya
seni yang rumit dan kompleks, sehinggakan seni ini dijolok dengan istilah collective art atau synthetic art. Teater merupakan gabungan daripada pelbagai cabang
seni seperti tarian, lakonan, nyanyian dan sedikit unsur lawak. Dalam pada itu,
seni teater juga menggabungkan unsur-unsur audio, visual, dan kinestetik
(gerak) yang meliputi bunyi, suara, muzik, gerak, bahasa badan serta seni rupa.
Seni teater merupakan suatu gabungan seni yang dicipta oleh penulis,
sutradara, penata artistik, krew teknikal, dan seterusnya untuk diproduksikan.
Sebagai seni kolektif, seni teater perlu dilakukan dengan penuh kerjasama
supaya semuanya berjalan serentak dan seirama serta memerlukan harmonisasi dari
keseluruhan krew kumpulan.
Baiklah, begitulah sedikit pengenalan tentang teater ini. Kita teruskan dengan kandungan utama entri ni iaitu Sejarah Seni Teater Melayu di Malaysia .
Teater Melayu
berkembang dalam empat generasi. Generasi pertama dalam teater Melayu adalah
bangsawan, seterusnya diikuti oleh sandiwara, kemudiannya raelisme dan akhir
sekali adalah taeter Melayu kontemporari. Setiap generasi ini mempunyai ciri
yang berbeza-beza. Namun demikian, teater bangsawan merupakan titik tolak
kepada penghapusan unsur ritual dan keagamaan dalam persembahan teater
sebaliknya hanya menampilkan unsur hiburan semata-mata. Pementasan mula
berkonsepkan komersial serta menuntut aspek pengurusan seperti iklan, gaji sewa
dan promosi. Permulaan
teater generasi pertama ini adalah zaman peralihan teater tradisional kepada
teater moden.
Generasi
pertama – Teater bangsawan
Teater bangsawan di tanah Melayu
bermula pada tahun 1870-an. Sebuah rombongan seni drama dari India yang yang
dikenali dengan nama Rombongan Wayang Parsi atau Mendu telah datang menunjukkan persembahan mereka di Pulau Pinang
pada ketika itu. Setiap persembahan yang mereka lakukan sentiasa mendapat
sambutan hangat oleh penduduk setempat.
Selain Pulau Pinang, Melaka dan
Singapura juga turut menjadi tempat pengembangan budaya lantaran lokasi Melaka
dan Singapura yang stratergik sebagai tempat persinggahan pedagang asing.
Selain berdagang, mereka juga telah membawa perubahan sosial di Melaka dan
Singapura dengan memperkenalkan kebudayaan mereka. Teater merupakan satu
hiburan pedagang-pedagang yang menjadi aspirasi penduduk tempatan untuk
mewujudkan satu bentuk hiburan yang serupa.
Perkataan baangsawan dalam istilah
melayu berasal dari dua perkataan iaitu perkataan ‘Bangsa’ dan ‘Wan’. ‘Bangsa’
bermaksud berkumpulan atau segolongan manusia yang sudah bersatu sebagai satu
kumpulan tertentu. ‘Wan’ pula ialah gelaran untuk orang kenamaan seperti
raja-raja dan kerabatnya. Ini merujuk kepada persembahan untuk golongan atasan
serta bersifat istimewa dan eksklusif. Namun demikian, setelah diaplikasikan
keistimewaan bangsawan ini,ia menjadi bentuk hiburan yang diminati dan dapat
diterima oleh segenap lapisan masyarakat. Teater bangsawan juga turut
bertembung dengan pengaruh drama Barat, terutamanya cerita-cerita yang dikarang
oleh Shakespeare yang kemudiannya diterap dalam drama bangsawan menjadikan
drama bangsawan menjadi lebih menarik.
Hal ini telah menyebabkan munculnya istilah opera
dalam seni teater melayu.
Tahun 1915 dianggap sebagai zaman
kemasyuran teater bangsawan Melayu. Pengaruh opera Barat adalah selari dengan
penjajahan Barat di Timur serta kesedaran tentang pendidikan dalam bahasa
Inggeris. Namun begitu, pengertian opera dalam seni teater Melayu adalah
berbeza dengan pengertian opera Barat yang bererti pertunjukkan yang
semata-mata dalam bentuk nyanyian. Sebaliknya, opera Melayu atau teater Melayu
banyak disulami dengan lagu-lagu sedih dan gembira tetapi dialog masih penting
serta lagu-lagu hanyalah sebagai selingan dalam penceritaan dalam teater
melayu.
Bangsawan juga mula
menggunakan alat muzik moden seperti piano, biola dan alat-alat muzik lain
sebagai muzik iringan yang mengiringi lagu yang dinyanyikan oleh pelakon dalam
sesuatu pementasan.
Menjelang tahun 1930-an ,bidang
perfileman telah memberi saingan hebat kepada persembahan teater bangsawan di
Tanah Melayu. Ramai pelakon bangsawan dipelawa untuk membintangi filem dengan
tawaran yang lebih lumayan. Dalam pada itu,
pendudukan tentera Jepun juga merupakan penyebab kepada kemerosotan teater
bangsawan pada penghujung 1930-an.
Selain itu, terdapat juga faktor
dalaman yang membawa kepada kemerosotan teater bangsawan di Tanah Melayu.
Antaranya ialah persembahan bangsawan itu sendiri yang terlalu bergantung
dengan pelakon utama bangsawan itu sendiri. Hal ini kerana penonton lebih
memandang kepada kecantikan dan suara pelakon utama yang membintangi sesebuah
bangsawan itu. Jalan cerita, mutu lakonan, bakat dan nilai estetika persembahan
tidak begitu menjadi tumpuan penonton. Oleh itu, hanya bangsawan yang
dibintangi oleh pelakon yang mempunyai pakej tersebut menjadi pujaan dan
tontonan ramai.
Generasi
kedua – Sandiwara
Teater sandiwara mula bertapak di tanah air hasil daripada pengaruh
perkembangan drama yang dibawa masuk dari luar negara. Kedatangan teater
sandiwara ke Tanah Melayu berkait rapat dengan kedatangan kumpulan Miss Ribut
sekitar tahun 1930-an. Kumpulan ini merupakan sebuah kumpulan sandiwara yang
berpengaruh di Indonesia.
Kemunculan sandiwara di Tanah Melayu
juga adalah kesan daripada arus pemodenan drama barat. Cerita yang paling
popular pada ketika itu adalah drama nukilan Shakespeare. Pendedahan karya dan
teknik pementasan Barat turut memberi pengaruh kepada perkembangan drama
sandiwara.
Selain itu, Maktab Perguruan Sultan Idris yang merupakan
satu-satunya pusat pengajian tinggi orang Melayu turut memainkan peranan
penting dalam merancakkan suasana drama di Tanah Melayu. Za’ba (Zainal Abidin
bin Ahmad) yang bertugas di maktab berkanaan turut memainkan peranan yang
besar. Beliau mengambil berat akan perkembangan drama tanah air. Abdul Rahman
Napiah menyimpulkan catatan Za’ba
sebagai induk kesusasteraan melayu dan kemudiannya mengemukakan teori sejatan
atau saduran sekitar tahun 1924 hingga 1936. Antara drama yang disadur dari drama
tulisan Shakespeare ialah The Black Mask yang
dipersembahkan di Tanah Melayu dengan nama Topeng
Hitam dengan menggunakan bahasa Melayu.
Generasi
ketiga – Realisme
Drama Malaysia mula menerima pengaruh realistik terutamanyaoleh arus yang
dibawa oleh perkembangan drama di Indonesia. Pengaruh ini muncul selari dengan
unsur perbandaran di Eropah sekitar abad ke-19. Ini ditambah lagi dengan
kepesatan pendidikan dan seterusnya banyak melahirkan penulis-penulis elit yang
mempelopori seni teater di Eropah.
Sebelum kemunculan teater realisik,
seni teater Eropah ikuasai oleh lakonan yang bergaya iaitu unsur
melebih-lebihkan gerakan badan, emosi serta peristiwa yang ajaib semasa
pementasan. Ciri ini dikenali sebagai melodrama.
Kemunculan ilmu saintifik seperti
sosiologi, antropologi dan psikologi turut membawa perubahan terhadap persepsi
dan gaya penghasilan drama. Tafsiran dan pembaharuan mula dibuat dan drama
dijadikan sebagai lambang kehidupan yang nyata. Pada ketika itulah drama
realistik mula menguasai drama di dunia iaitu sekitar tahun 1920-an.
Di Malaysia, teater ini merupakan
tahap kedua dalam arus pembaharuan seni teater Melayu. Bentuk teater ini
menjadi asas sama seperti pada zaman teater sandiwara juga. Ciri-ciri asas ini
adalah seperti sebuah pementasan yang mengambil masa antara satu hingga tiga
jam. Konsep bersiri atau berepisod seperti drama bangsawan tidak lagi wujud.
Dialog juga memainakan peranan
penting dalam menimbulkan unsur dramatic serta sebagai penggerak cerita.
Penulis biasanya menggunakan bahasa mudah, bahasa pertuturan harian dengan
tujuan untuk memudahkan audiens memahami watak serta jalan cerita sebuah
pementasan. Bahasa dan puisi tidak lagi digunakan , sebaliknya terdapat sedikit
bahasa simbolik yang tidak terlalu abstrak dan tidak begittu personal. Drama
aliran realisme umumnya memaparkan mesej yang serius.
Generasi
keempat – Teater Kontemporari
Teater ini juga dikenali sebagai teater experimental
yang bermula pada tahun 1970-an. Perkembangan teater ini merujuk kepada
keinginan dan kecenderungan penulis-penulis muda meneroka imaginasi,
menjelajahi bentuk teater barat, mencipta sesuatu yang baru dan mencari sumber
budaya asli.
Teater kontemporari mengutarakan
beberapa ciri teater lama yang diubahsuai kepada bentuk baharu. Pengaruh teater
kontemporari Melayu sebenarnya adalah pengaruh perkembangan teater kontemporari
Barat yang sedang menular ke negara-negara timur.
Drama seharusnya membentuk plot yang
mempunyai awalan, pertengahan dan pengakhirannya. Suatu situasi cerita
dikembangkan oleh aksi tertentu dan situasi yang dirasakan benar-benar perlu
sahaja.
Watak yang ditonjolkan dalam drama
kontemporari tidak berkembang seperti struktur cerita realisme. Situasi ini
menyebabkan konsep heroism seolah-olah terhapus. Peranan watak utama menjadi
samar-samar seperti dalam drama realisme
sebelumnya.
Dialog dalam drama kontemporari
adalah bersifat asumi. Sifat ini mengelirukan dan bertujuan untuk menerangkan
peranan watak atau situasi dalam sesebuah cerita. Dialog ini merupakan
permainan kata-kata, berunsurkan lirik, lebih puitis, dan bicara unik yang
dikombinasikan dengan gaya prosa formal. Hal ini telah
melahirkan satu stail baharu.
Hmm, itulah sedikit sebanyak perkongsian dari saya. Semoga ia membantu dan memberi pengetahuan kepada anda semua. Ingatlah kata pepatah, "biar mati anak, jangan mati anak" . Peliharalah kebudayaan dan kesenian kita ini. Kalau bukan kita, siapa lagi? *_^
Bibliografi :
Kamaluddin Abd. Rahman. (2007). Teater
Melayu Suatu Risalah Pemikiran Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan
Pustaka.
salam...warna font n backgroud tak sesuai..memeningkan kepala pembaca..btter cr yg kontra..spaya mudah untuk pembaca membaca dengan baik..:-)
ReplyDeletekita tgok isi bang.. bukan earan background bang.. nak cari kesalahan orang bgi bijak sikit bang jangan nmpk macam tak berpelajaran walaupun tak berpelajaran.
Deletehehe..terima kasih atas cadangan...nnt sy cri theme font yg lebih sesuai...
ReplyDeleteok..:-)...sempoi..
ReplyDeleteni ok x?
ReplyDeletehang memang minat teater ae? ke hang minat sejarah? :P
ReplyDeletehaha..dua2 aku minat..lau x, x la aku jadi cikgu BM ngn SEJARAH kot...haha :P
ReplyDeletefollow my blog bro..
ReplyDeletethank you so much for this info,sangat-ii membantu
ReplyDeleteSenarai alat muzik 🤨
ReplyDeleteRujukan dari mana ye?
ReplyDeletesalam brader
ReplyDeleteterima kasih sangat ii . saya amik ye untuk kerja kursus . semoga encik dirahmati .
ReplyDeleteApa maksud biar mati anak jangan mati anak?
ReplyDelete