Merdeka Rakyat 2012

Assalamualaikum.

Pertama dan selamanya bersyukur ke hadrat Ilahi kerana aku masih diberi kesempatan untuk menulis bagi menyatakan warkah yang terbuku di hati. Salam kemerdekaan buat semua warganegara Malaysia. 30 dan 31 ogos merupakan hari yang bersejarah untuk negara kita. Setiap tahun akan diadakan sambutan ambang dan kemerdekaan di Dataran Merdeka. Berbeza dengan tahun ini, malam 30 ogos dibanjiri dengan lautan manusia yang mengenakan baju kuning. Dataran Merdeka dipenuhi dengan rakyat yang cinta dan sayang akan negara Malaysia. Aku yang turut serta dalam himpunan itu merasakan itulah nilai sebenar perjuangan.



Terbayang di mindaku, mungkin inilah yang dirasai dan dilalui oleh pejuang kemerdekaan terdahulu. Mungkin kesusahan dalam himpunan ini tidaklah sesukar perjuangan menuntut kemerdekaan, tetapi bagiku ia sedikit sebanyak menyemai semangat patriotik dalam jiwa anak bangsa Malaysia. Perjuangan harus bermula dengan bersusah payah dan bukannya bersenang lenag atas kesusahan orang lain seperti apa yang berlaku di perkarangan Suria KLCC. Rakyat disajikan dengan hiburan semata-mata. Bagi aku, apakah erti kemerdekaan jika anak muda sekadar terkinja-kinja menyaksikan persembahan artis. Apakah itu Merdeka yang sebenar? Adakah dengan laungan Janji ditepati dan 1 Malaysia itu cukup untuk menggambarkan erti sebenar kemerdekaan? Ternyata tidak, bagi aku, untuk menggambarkan erti kemerdekaan yang sebenar, rakyat perlu disajikan dengan penghayatan kemerdekaan dan pengisian jiwa tentang kemerdekaan itu sendiri.



Dalam pada itu, melalui pengalamanku pada malam 30 ogos di Dataran Merdeka, ia lebih menunjukkan perpaduan dalam kalangan rakyat. Rakyat bersatu padu tidak kira bangsa dan agama dan itulah erti kemerdekaan yang sebenar. Pelbagai loghat juga dapat didengari dalam himpunan itu dan ini membuktikan rakyat dari seluruh Malaysia mempunyai semangat patriotik dalam menghayati erti kemerdekaan yang sebenar. Aku ingi menyanggah kenyataan Najib Razak pada Himpunan Kemerdekaan ke 55 di Bukit Jalil yang mengatakan bahawa "yang berada di Stadium pada malam itu adalah majoriti rakyat yang cintakan negara, dan yang berada di dataran pada malam semalam (malam 30 ogos) hanyalah minoriti yang cintakan negara Malaysia." Bagi aku yang hadir ke kedua-dua acara itu, Himpunan pada malam 30 ogos lebih ramai berbanding di Stadium.



Disamping itu, tidak semua yang hadir ke stadium datang dengan rela hati seperti yang hadir ke Dataran Merdeka. Aku berkesempatan berbual dengan seorang mahasiswa IPT yang berada di Stadium pada Sambutan Kemerdekaan 55, katanya, warga IPT diwajibkan untuk menyertai tweet merdeka di Stadium" kenyataan ini jelas menunjukkan tandusnya sokongan kepada sambutan kemerdekaan Janji Ditepati yang dianjurkan oleh Kerajaan yang jelas-jelas bercanggah dengan nilai patriotisme pada Negara. Janji Ditepati sekadar semangat taksub kepada Barisan Nasional bukannya cinta pada negara.



Konklusinya, sambutan kemerdekaan haruslah mempunyai nilai penghayatan kemerdekaan dan perlu diterap ke dalam jiwa anak bangsa. Sejarah mengajar kita erti perjuangan, bukannya bersenang-lenang dan berdiam diri.



Akhir kata, Selamat Hari Merdeka. SEBANGSA, SENEGARA SEJIWA.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...